Legenda Naga

source: Dragonwisdom Wiki - Fandom

Apa itu naga?

Naga dilihat sebagai makhluk mitos, yang biasanya digambarkan sebagai ular raksasa, terbang dan kuat atau reptilia lain dengan sifat ajaib, rohani atau supernatural. Kebanyakan naga adalah sama ada naga Eropah, yang berasal dari pelbagai kaum, tradisi kaum Eropah, atau naga yang tidak berkaitan, Oriental, yang berasal dari naga Cina (loh).

Ciri-ciri Naga

Seperti kebanyakan makhluk mitologi yang lain, naga dilihat dengan cara yang berbeza oleh budaya yang berbeza di seluruh dunia. Naga kadang-kadang dikatakan dapat menghembus dan meludah api atau racun serta banyak unsur-unsur lain. Mereka biasanya digambarkan sebagai serpentin atau reptilia, menetas dari telur dan memiliki badan berbulu atau bersisik. Mereka digambarkan sebagai mempunyai mata besar, kuning atau merah, ciri yang berasal dari perkataan untuk "naga" dalam banyak budaya.
Mereka juga digambarkan dengan deretan duri punggung atau sayap seperti kelawar. Naga bersayap biasanya digambarkan hanya dalam budaya Eropah manakala naga Timur menyerupai ular besar. Naga tidak mempunyai bilangan kaki yang tetap sama ada: tiada, dua, empat, atau lebih apabila ia merujuk kepada kesusasteraan awal Eropah. Walaupun legenda naga banyak tersebar di seluruh pelusuk dunia, budaya berbeza yang mempunyai cerita yang berbeza tentang raksasa  ini telah dikelompokkan bersama di bawah satu label iaitu Naga.
Mereka sering dianggap mempunyai peranan utama seperti rohani dalam pelbagai agama dan budaya di seluruh dunia. Kebanyakan budaya di Asia Timur dan dalam sesetengah kebudayaan, naga masih lagi dihormati sebagai simbolik kekuatan primitif, agama dan alam semesta. Mereka dikaitkan dengan kebijaksanaan (sering dikatakan lebih bijak daripada manusia) dan memiliki umur yang panjang. Mereka biasanya dikatakan mempunyai beberapa bentuk sihir atau kuasa ghaib, dan sering dikaitkan dengan telaga, hujan, dan sungai. Dalam sesetengah budaya, mereka juga dikatakan boleh bertutur bahasa manusia.

Mitos Naga di Seluruh Dunia

Naga Eropah

Naga Eropah dari Catalonia (Catalan Dragons), digambarkan sebagai makhluk serpent, dengan dua atau empat kaki. Naga Catalan betina dinamakan víbria. Nafas mereka beracun, dikatakan mampu mereputkan apa-apa atau siapa pun yang menyentuhnya. Dalam legenda Perancis, naga dipanggil sebagai dragoon. Dalam legenda Itali, lebih tepatnya dalam mitos Sardinia, naga bernama Scultone diceritakan.
Naga ini mempunyai kuasa untuk membunuh manusia dengan tatapannya, dikatakan abadi, tinggal di kawasan luar bandar, yang belum dimajukan atau negara. Wyverns adalah makhluk naga dengan dua kaki yang disebutkan dan digunakan sebagai logo dalam budaya Inggeris dan Abad Pertengahan.

Naga Timur

source: pinterest.com

Naga cina lebih menyerupai ular daripada baka Eropah, dan umumnya digambarkan sebagai makhluk yang baik hati. Walaupun terdapat pengecualian dalam kedua-dua kes. Naga tersebut juga digambarkan dalam pelbagai bentuk, warna, dan saiz, dengan beberapa yang serupa dengan pari-pari budaya lain. Naga Jepun sangat mirip dengan naga Cina, tetapi mempunyai tiga kuku bukan empat. Biasanya digambarkan berwarna emas lembut. Jenis naga ini biasanya dianggap sebagai tanda nasib baik dalam budaya Cina.

Mitos Norse

source: BaviPower
Dalam mitos Norse, Lindwormsadalah naga serpent dengan kedua-dua atau tiada kaki. Ular Dunia, Jörmungandr digambarkan sebagai ular raksasa dengan sifat naga. Puisi Völuspámenyatakan bahawa Níðhöggr adalah naga. Satu lagi yang digambarkan sebagai naga adalah Fáfnir dari Poetic Edda, yang merupakan lindworm. Kepala naga menghiasi perahu panjang Viking supaya dapat menakut-nakutkan musuh-musuh mereka dalam serbuan.

Mitos Indonesia-Melayu

Dalam budaya Indonesia dan Melayu, naga ini disebut sebagai Naga atau Nogo, dan sering digambarkan sebagai makhluk seperti ular gergasi. Naga Indonesia dan India, dianggap sebagai suci dan kebajikan.

Mitos Vietnam

Source: Viet Vision Travel

Naga Vietnam (Vietnam: rồngatau long) adalah makhluk simbolik dan sangat penting dalam cerita rakyat dan mitologi Vietnam. Mengikut mitos ciptaan orang mereka terdahulu, orang Vietnam berasal dari naga dan pari-pari. Orang Vietnam percaya naga membawa hujan, yang penting untuk pertanian. Ia mewakili maharaja, kemakmuran dan kuasa negara. Seperti naga Cina, naga Vietnam adalah simbol dari Yang.

Asal Mitos Naga

Terdapat beberapa teori tentang dari mana mitos naga berasal. Teori-teori ini berkembang dari inspirasi dari makhluk yang ada ke bentuk kehidupan yang belum ditemui dan sisa-sisa fosil. Ada juga yang percaya bahawa ular-ular gergasi ini direka sebagai cara untuk menunjukkan kekuatan dewa-dewa keagamaan tertentu. Mitos naga wujud atas faktor-faktor berikut:
  1. Makhluk Yang Sedia Wujud - Salah satu jawapan yang paling jelas kepada apa yang menginspirasi mitos naga hanyalah makhluk sedia ada yang mengilhami cerita itu sendiri. Teori ini adalah mungkin terutamanya ketika mengungkap cerita-cerita lama seperti 'Thakane, Princess Dragon Slayer.' Berdasarkan kisah tersebut, kebanyakan orang yang mempelajari bahawa naga air yang dimaksudkan dalam cerita ini adalah buaya. Makhluk lain yang dianggap telah mengilhami pelbagai cerita termasuk ular, belut, dan biawak. Terdapat juga orang yang percaya bahawa inspirasi itu mungkin berasal dari spesies reptilia yang belum ditemui. Walaupun ramai yang ragu-ragu bahawa spesies seperti saiz yang besar dapat bertahan hingga ke zaman moden tanpa ditemukan, itu masih merupakan teori yang diterima.
  2. Tinggalan Fosil - Ramai orang percaya nenek moyang kita mungkin telah tersalah anggap oleh sisa-sisa fosil dinosaur dan megafauna lain sebagai naga apabila mereka mitos naga. Ini adalah satu lagi teori terkenal, terutamanya kerana banyak budaya dengan cerita naga ada di kawasan di mana banyak fosil telah ditemui.
  3. Agama - Teori lain ialah agama boleh memberi inspirasi kepada mitos naga. Ini sebahagiannya kerana ia sangat biasa bagi budaya Mesopotamia dan Timur Tengah untuk mempunyai cerita tentang storm gods membunuh serpent yang besar. Salah satu yang paling popular dari mitos-mitos ini yang bertahan pada zaman moden adalah kisah Yahweh dan pertempuran yang diramalkan dengan Leviathan.
  4. Perasaan Takut - Akhirnya, tetapi tidak semestinya, mungkin juga perasaan takut dan naluri kita sendiri mengilhami legenda ini. Ramai saintis menegaskan bahawa manusia mungkin mempunyai naluri ketakutan pra-program terhadap ular dan reptilia lain. Teori ini, digabungkan dengan tempat-tempat yang dikatakan naga (lautan, tasik, gua gelap, dan lokasi-lokasi berbahaya yang lain) dapat mencadangkan bahawa mitos naga diciptakan sebagai kisah peringatan kepada manusia.

Post a Comment

Previous Post Next Post