10 Kajian Sains Paling Gila Di Dunia

Para saintis telah melakukan ribuan eksperimen selama beberapa abad yang lalu. Banyak eksperimen tersebut telah memberi kita penawar penyakit mematikan dan keajaiban moden yang menjadikan hidup kita lebih baik. Walau bagaimanapun, beberapa penyelidik melintasi semua batas etika untuk melakukan eksperimen gila yang mereka sangka akan membawa hasil yang luar biasa. Di sini kita melihat beberapa eksperimen saintifik paling gila yang akan membuat anda terkejut. Mereka bukan hanya gila tetapi jahat.

10- The Dung Baby

Pada tahun 1500-an, seorang doktor bernama Paracelsus bekerja terutamanya dalam psikoterapi dan toksikologi. Dia bereksperimen dengan bagaimana anda boleh membuat bayi kecil atau homunculus sendiri. Doktor percaya bahawa bayi sebenar kotor dan tidak suci ketika keluar dari rahim seorang wanita. Untuk membuat homunculus tulen, dia mencadangkan memasukkan air mani ke dalam botol yang penuh dengan kotoran kuda selama 40 hari. Ketika makhluk kecil itu mula terbentuk, anda perlu memberi makan dengan darah selama 40 hari lagi. Memang salah satu eksperimen saintifik paling gila.

9- Memisahkan kembar(twins) dan kembar tiga (Triplets)

Sepanjang tahun 1960-an dan 1970-an, ahli psikologi menjalankan eksperimen yang dibiayai oleh Institut Kesihatan Mental Negara. Para penyelidik memisahkan kembar dan kembar tiga antara satu sama lain pada waktu melahirkan dan diangkat sebagai singlet. Eksperimen itu dirahsiakan sehingga ketiga-tiga kembar tiga itu bertemu antara satu sama lain pada tahun 1980. Tidak menghairankan pada awalnya mereka tidak tahu bahawa mereka adalah saudara kandung. Salah seorang saudara berkata, "Masa kebersamaan kami selama 20 tahun dirompak". Eksperimen itu benar-benar tidak berperikemanusiaan, tetapi para penyelidik cuba membenarkannya dengan mengatakan bahawa mereka berbuat baik untuk anak-anak.

8- Eksperimen ginekologi pada hamba wanita

J. Marion Sims sering dipuji sebagai bapak ginekologi moden. Sims melakukan eksperimen perubatannya yang kejam pada hamba wanita sambil berusaha mencari rawatan pada fistula vesico-faraj. Ini menyebabkan wanita menderita teruk, terutamanya apabila penyelidik melakukan pembedahan tanpa anestesia. Sims percaya eksperimen itu "tidak cukup menyakitkan" untuk memerlukan anestesia.

7- Kajian sifilis

Saintis Wellesley College, Susan Reverby baru-baru ini membuat pendedahan yang menggemparkan bahawa Perkhidmatan Kesihatan Awam AS dan pemerintah Guatemala melakukan kajian yang melibatkan menjangkiti tahanan dan pesakit mental dengan sifilis pada tahun 1940-an. Para penyelidik menggunakan beberapa kaedah yang tidak beretika untuk menjangkiti subjek tanpa persetujuan mereka. Pada tahun 2010, bekas Setiausaha Negara Hilary Clinton mengeluarkan permintaan maaf rasmi untuk eksperimen tersebut.

Dalam kajian berkaitan yang dilakukan antara tahun 1932 dan 1972, para saintis mengundang sekitar 400 orang di Tuskegee, Alabama dengan sifilis ke dalam program percuma untuk merawatnya. Tetapi pesakit ditolak semua rawatan kerana para saintis ingin melihat bagaimana penyakit itu berkembang jika tidak dirawat.

6- Anjing berkepala dua

Saintis Rusia Vladimir Demikhov terobsesi dengan pemindahan. Dia melakukan sebahagian besar eksperimennya - seperti pemindahan jantung dan pemindahan paru-paru - pada haiwan. Pada tahun 1954, dia memindahkan kepala, bahu dan kaki depan anjing ke leher anjing lain. Kedua-dua kepala aktif dan sedar selama beberapa hari sehingga anjing berkepala dua mati. Demikhov mengulangi eksperimen itu beberapa kali. Anjing berkepala dua yang paling lama bertahan bertahan sekitar sebulan. Itu adalah beberapa eksperimen saintifik paling gila.

5- Eksperimen Milgram

Pada tahun 1961, ahli psikologi Yale yang terkenal, Stanely Milgram memulakan eksperimen untuk mengetahui bagaimana dan mengapa berjuta-juta orang mengambil bahagian dalam Holokus. Apakah mereka hanya mengikuti perintah dari atas, walaupun setelah mengetahui bahawa apa yang diminta untuk mereka lakukan itu kejam dan tidak berperikemanusiaan? Dalam eksperimen tersebut, setiap pasangan dibahagikan kepada seorang guru dan pelajar. Tetapi salah satunya adalah pelakon, jadi hanya satu yang menjadi subjek ujian yang benar. Setiap kali pelakon menjawab soalan dengan tidak betul, subjek ujian akan menekan butang untuk memberi kejutan elektrik kepada pelakon tersebut. Pada mulanya, hampir semua subjek ingin menghentikan eksperimen ketika pelajar (pelakon) mula menjerit (mereka hanya berlakon seperti ada terkena renjatan elektrik). Tetapi ketika mereka diberi pesanan, subjek terus menekan butang. Ketika subjek mengetahui realiti eksperimen itu kemudian, banyak yang mengatakan mereka mengalami trauma seumur hidup setelah menyedari bahawa mereka mampu melakukan tingkah laku kejam tersebut.

4- ‘Kajian raksasa’

Pada tahun 1939, sekumpulan penyelidik pertuturan yang diketuai oleh Wendell Johnson memulakan eksperimen untuk membuktikan teori mereka bahawa gagap adalah tingkah laku yang dipelajari yang timbul dari kegelisahan kanak-kanak untuk bercakap. Mereka menggunakan 22 anak yatim - ya, anak yatim - di mana satu kumpulan kanak-kanak terus menerus diberitahu bahawa mereka mengalami kegagapan sementara kumpulan yang lain diberi dorongan positif. Kumpulan yang diberi dorongan negatif mengalami masalah keyakinan, walaupun gagal menimbulkan kegagapan. Kemudian digambarkan sebagai "The Monster Study" oleh New York Times.

3- Rawatan penyakit saraf dari Sigmund Freud

Seorang wanita bernama Emma Eckstein datang ke Sigmund Freud untuk mendapatkan rawatan untuk penyakit saraf. Freud mendiagnosisnya dengan tabiat melancap yang berlebihan dan histeria  dan mencadangkan agar rakannya dapat mengubatinya dengan menyemburkan hidungnya. Semasa operasi, Freud dan rakannya membakar saluran hidungnya dan mencacatkannya secara kekal.

2- Percubaan perubatan Nazi

Ilmuwan Nazi yang diketuai oleh Josef Mengele melakukan eksperimen mengerikan di Auschwitz untuk membuktikan kehebatan kaum Aryans. Ratusan mati semasa eksperimennya. Mengele juga menggunakan tahanan untuk menguji bahan kimia untuk penyakit berjangkit dan perang kimia. Nazi akan menempatkan tahanan dalam suhu sejuk beku untuk percubaan penerbangan. Mereka akan mengikat payudara wanita untuk melihat berapa lama anak-anak mereka mati kelaparan.

1- Sinar Kematian

Nikola Tesla seorang yang genius, tetapi dia juga diketahui telah melakukan beberapa eksperimen saintifik paling gila yang dapat dibayangkan. Pada tahun-tahun kemudian dalam hidupnya, dia mengerjakan senjata super bernama Death Ray yang dapat menembak jatuh "10.000 pesawat musuh pada jarak 200 mil." Senjata itu akan berjalan melalui "teleforce." Dia berusaha menjualnya kepada pemerintah AS dan banyak negara Eropah.

Post a Comment

Previous Post Next Post