10 Ciptaan Sains Paling Berbahaya Sepanjang Zaman

Walaupun terdapat banyak ciptaan sains yang memberikan banyak kebaikan kepada ketamadunan manusia, namun terdapat juga ciptaan yang boleh menjadi amat berbahaya bagi manusia dan mungkin boleh menjadi ancaman terbesar kepada seluruh umat manusia. Berikut merupakan 10 ciptaan sains yang sangat berbahaya dalam tamadun manusia:

10. Bom kotor

Ini adalah salah satu ciptaan yang sangat berbahaya. Bom kotor tidak menyebabkan kematian segera. Namun kesannya yang kekal terhadap persekitaran, sangat merosakkan. Ia menjadi punca banyak penyakit serius yang boleh memberi kesan jangka panjang. Oleh sebab itu, ia tidak diklasifikasikan sebagai senjata pemusnah massa

9. D.D.T

Ia merupakan bahan kimia yang sangat berbahaya. Nama penuhnya ialah dichlorodipheniltricloroethane. Ia pertama kali disintesiskan pada tahun 1874. Tetapi sifatnya sebagai racun perosak tidak ditemui sehingga tahun 1939. Pada masa ini, ia digunakan di seluruh dunia untuk mengawal dan menyingkirkan populasi serangga. Di sebalik itu, ia dapat memberi beberapa kesan yang serius terhadap alam sekitar lantas dapat memudaratkan manusia dan makhluk lain.

8. Gas Sarin

Ahli kimia dari Jerman, Dr. Gerhard Scharder secara tidak sengaja menemui gas sarin pada tahun 1938. Dia bekerja untukmu beberapa ciptaan lain, kemudian ia secara tidak sengaja menemui gas Sarin. Kesarin merupakan bahan toksik yang kini disenaraikan sebagai senjata pemusnah besar-besaran oleh PBB. Pembuatan dan penyimpanan sering diharamkan Konvensyen Senjata Kimia (Chemical Weapons Convention, CWC) pada tahun 1993. Gas Sarin amat berbahaya dan digunakan sebagai senjata yang menyerang sistem saraf dan boleh membawa kepada kematian. Tetapi mangsa akan mengalami banyak penderitaan sebelum mati.

7. Periuk api

Periuk api juga merupakan ciptaan yang sangat berbahaya dalam sejarah. Ia adalah bahan peledak yang dipicu melalui sentuhan dan boleh membahayakan tentera mahupun orang awam. Mata kasar tidak dapat melihat mahupun mengesan di mana ia ditanam. Mangsa mungkin kehilangan nyawanya atau mengalami kecederaan serius yang boleh mengakibatkan kecacatan kekal.

6. Klorofloroukarbon (CFC) / Freon

Pada tahun 1930, saintis terkenal Thomas Midgley menemui CFC ketika bekerja untuk General Motors. Ia juga merupakan ciptaan yang dicipta untuk membantu manusia dan untuk tujuan berguna. Penciptanya menjadikan ia sebagai penyejuk tanpa toksik yang selamat untuk kegunaan perkakasan rumah. CFC menggantikan bahan toksik atau letupan yang sebelum ini digunakan sebagai penyejuk dalam panas dan peti sejuk.
Setelah itu, Thomas Midgley mendapati bahawa CFC adalah bahan yang amat berbahaya dan boleh merosakkan lapisan ozon. Walaupun ia digunakan untuk tujuan yang berguna namun sebaliknya ia amat berbahaya bagi lapisan ozon yang semakin lemah dan lemah disebabkan oleh ciptaan ini.

5. TNT

Trinitrofoluene yang juga dikenali sebagai TNT, juga merupakan sebatian kimia peledak yang pertama kali disintesis pada tahun 1863 oleh ahli fizik terkenal Jerman, Joseph Wilbrand. Walaupun niatnya adalah untuk menggunakan sebatian ini sebagai pewarna kuning tetapi ia adalah satu ciptaan yang sangat berbahaya yang mampu mengambil banyak nyawa dalam masa beberapa saat. Dalam zaman moden sekarang ini, keganasan telah menjadi ancaman terbesar bagi dunia. Pengganas menggunakan bahan yang sama untuk membunuh orang yang tidak bersalah. TNT disenaraikan sebagai ciptaan yang paling berbahaya kerana penggunaan negatifnya sangat berbahaya bagi manusia bahkan untuk makhluk hidup.

4. Senapang Automatik

Ini adalah senjata berbahaya yang kerap digunakan di seluruh dunia. Ia dicipta oleh Jeneral Mexico, Manuel Mondragon" pada tahun 1887. Sejata-senjata dibawah keturunannya adalah AK47, M16A1 dan M-14. Senapang senapang ini lebih berbahaya daripada yang lain kerana mereka boleh memuat sendiri. Sayangnya, senjata ini sangat biasa dan mudah digunakan. Kegunaan bagi sesuatu yang kejam telah menunjukkan sifat berbahayanya kepada dunia.

3. Gilotin

Gilotin mula dicipta pada tahun 1791 oleh kumpulan yang diketuai oleh Joseph-Ignace Guillotin yang merupakan seorang profesor anatomi Paris. Ia terdiri daripada bingkai tinggi tegak dengan sebelah mata pisau besar dan bersujud digantung padanya bila dinaikkan dengan seutas tali dan tengkuk orang yang dihukum diletakkan di bawahnya. Kemudian bilah gilotin kemudiannya dilepaskan jatuh dengan pantas dan seterusnya memenggal kepala. Penggunaannya yang sangat berbahaya pada masa lalu menjadikan ia termasuk dalam senarai ciptaan yang paling berbahaya.

2. Agent Orange

Agent orange merupakan ciptaan yang dicipta untuk tujuan yang sangat bermula pada asalnya. Tetapi penyalahgunaannya menyebabkan ia jatuh dalam senarai ciptaan yang paling berbahaya. Penemunya, Arthur Galston sedangkan dia dijadikan sebagai baja hormon pertumbuhan yang akan meningkatkan kadar pertumbuhan kacang soya apabila disebut di atas melalui udara. Galston mendapati ia boleh menjadi herbisida. Kemudian tentera mengambil ciptaan ini Dan menggunakannya semasa perang Vietnam untuk membunuh dan mencederakan 400000 orang. Ia sangat berbahaya bagi manusia sehingga ia boleh menjejaskan bayi yang dalam kandungan dan bayi yang dilahirkan akan mengalami kecacatan.

1. Bom Atom

Bahaya yang terbesar yang pernah berlaku pada seluruh dunia dan manusia. Semua orang tahu kesannya yang berbahaya. Ia dicipta semasa Perang Dunia Kedua dalam projek yang sangat terkenal yang diketuai oleh saintis Robert Oppenheimer. Bom berbahaya ini Pertama kali diuji pada 16 Julai 1945 di Los Alamos (New Mexico). Ia adalah letupan yang sangat kuat. Dengan kejayaan eksperimen ini, kemusnahan bandar-bandar seperti Hiroshima dan Nagasaki pada masa lampau disebabkan bom atom sangat mengerikan. Jadi penggunaannya sangat berbahaya bagi manusia.

Post a Comment

Previous Post Next Post